Autor: Cezary Fabiszewski Cerkiew pw. Mądrości Bożej w Białymstoku mieści się przy ulicy Trawiastej 5.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Inspiracją przy projektowaniu białostockiej cerkwi Hagia Sophia była konstantynopolitańska świątynia Hagia Sophia wybudowana za czasów Justyniana Wielkiego w VI wieku.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Architekt Michał Bałasz stworzył pięciokopułową świątynię, z wyraźnie dominującą centralną kopułą o rozpiętości 16 metrów.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Bryła cerkwi w swojej podstawie jest zwarta. Wyrasta z planu prostokąta o bokach 22,5 m na 32,5 m.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Mocno zaznaczone centralne wejście do cerkwi w postaci kolistego łuku.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Narożne wieże, o kwadratowej podstawie, stanowią silny akcent architektoniczny.Tu białostocka realizacja zdecydowanie odbiega od bizantyńskiego pierwowzoru.
|
Autor: Cezaary Fabiszewski Wszystkie kopuły cerkwi zwieńczono dużymi, wyrazistymi krzyżami greckimi.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Powierzchnia użytkowa świątyni to 625 metrów kwadratowych, jej wysokość od posadzki do najwyższego punktu kopuły wynosi 17 metrów.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Światło do białostockiej Hagia Sophia jest szczodrze wpuszczane przez 24 okna, każde o wysokości 1,5 metra, znajdujące się w podstawie kopuły.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz białostockiej świątyni zastosowano liczne detale. Takimi na zewnątrz są pilastry, łuki, półkoliste okna, wydatne gzymsy i zwieńczenia.
|
Autor: Cezary Fabiszewski ...
|
Autor: Cezary Fabiszewski Wnętrze cerkwi okazało się bardzo dobrym miejscem do nagrywania utworów muzyki cerkiewnej. (świetna akustyka)
|
Autor: Cezary Fabiszewski Cerkiew jest zdolna pomieścić 1500 osób. Według pierwotnego założenia miała być mniejsza.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Nad bocznymi nawami dobudowano balkony, na których również gromadzą się wierni podczas nabożeństw.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Carskie wrota, zwane też Bramą Królewską, Świętą Bramą lub Świętymi Wrotami – w cerkwiach to główne drzwi w ikonostasie, otwierane tylko podczas nabożeństwa (wyjątkiem jest tydzień paschalny).
|
Autor: Cezary Fabiszewski Carskie wrota. Pierwotnie były tylko malowane a od XVII w. ażurowo rzeźbione.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Całe wnętrze cerkwi Hagia Sophia pokryte jest malowidłami zgodnie z programem powstałym w czasach bizantyńskich po okresie ikonoklazmu.
|
Autor: Cezary Fabiszewski W centralnej części kopuły znajduje się polichromia o rozpiętości około 5 metrów ukazująca Chrystusa Pantokratora, władcy świata w otoczeniu aniołów.
|
Autor: Cezary Fabiszewski W kopule symbolizującej niebo przedstawiono teofaniczną wizję Boga w wiecznej chwale, składanej Mu przez anioły najwyższej triady.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Ikonograficzny program w cerkwi Mądrości Bożej w Białymstoku wypełniał profesor Konstantinos Ksenopulos, Grek z Katerini.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Część ołtarzowa.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Widok od strony ołtarzowej.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Balkon nad prawą nawą.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Balkon nad lewą nawą.
|
Autor: Cezary Fabiszewski W absydzie nad ołtarzem zgodnie z kanonem dominuje wizerunek Bogarodzicy w typie ikonograficznym Oranty, Modlącej się. Matka Boża jest pomostem, łączącym Niebo z Ziemią, ludzi z Bogiem.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Balkon widziany z chóru.
|
Autor: Cezary Fabiszewski W każdej cerkwi jest tak zwany „Swiecznoj jaszczik”. Tam są sprzedawane świece i tam też przyjmowane są kartki. Kartki bywają za zdrowie i za pokój duszy.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Kamień węgielny pod budowę cerkwi Hagia Sophia w Białymstoku położono 20 listopada 1987 roku.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Bogata polichromia cerkwi w dalszym ciągu powstaje.
|
Autor: Cezary Fabiszewski Uważny obserwator dostrzeże brak wykończenia detal twarzy. Powstaną w kolejnym etapie.
|